به گزارش راهبرد معاصر؛ مهدی جمالینژاد، با بیان اینکه ۷۹ درصد از درصد ناوگان اتوبوسرانی کشور فرسوده است و بر اساس قانون نباید در سطح شهرها تردد کنند، گفت: ۱۲ هزار اتوبوس در کشور در اختیار بخش خصوصی است و قرارداد ۱۰ ساله آنها با شهرداریها تمام شده است. این در شرایطی است که در دستورالعملی پیشبینی شده که بعد از اتمام قرارداد باید ناوگان جدید به آنها تحویل داده شود.
وی با اشاره به نشست هفته گذشته مسئولان دولت و شهرداری برای بررسی نحوه نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی اظهار کرد: این جلسه با حضور اسحاق جهانگیری - معاون اول رئیس جمهوری، شهردار تهران، رئیس کل بانک مرکزی، وزیر نفت و وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره چگونگی کمک به توسعه حمل و نقل شهری با توجه به افزایش قیمت بنزین برگزار و تصمیمات خوبی گرفته شد.
معاون وزیر کشور از پرداخت ۶۵۰۰ میلیارد تومان وام بلاعوض برای دوگانه سوز کردن ۱.۴ میلیون دستگاه وانت خبر داد و گفت: در مصوبه دیگری قرار شد، در طرح جایگزین و نوسازی ناوگان حمل و نقل درون شهری ۴۰۰۰ دستگاه اتوبوس متوقف که نیاز به تعمیرات اساسی از سوی شهرداریهای کشور دارند، نوسازی شوند.
جمالینژاد افزود: قرار است بانک مرکزی ۳۰۰۰ میلیارد تومان بهصورت نقدی در قالب طرح دولت برای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی در سه قسط پرداخت کند. از این مبلغ، ۵۰ درصد مختص اتوبوسهای شهر تهران و ۵۰ درصد باقی مانده برای سایر شهرهاست.
به گفته رئیس سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور، ۲۰۰۰ میلیارد تومان هم برای بازسازی اتوبوسها اختصاص پیدا میکند که ۵۰ درصد آن برای شهرداری تهران و ۵۰ درصد دیگر مربوط به سایر کلانشهرها است. بخشی از مبلغ نیز بهصورت وام بلاعوض و بخشی دیگر در قالب تسهیلات کم بهره پرداخت میشود.
معاون وزیر کشور، اظهارکرد: اعتبارات کمک به توسعه حمل و نقل عمومی که در نشست هفته گذشته تصویب شد، ربطی به درآمد دولت از افزایش قیمت بنزین ندارد و از محل دیگری این تسهیلات پرداخت میشود. ضمن اینکه تمام این مصوبات از همین امسال و به مدت یک سال اجرا میشود.